Έρευνα ΕΕΚΕ για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο – Τι συμβουλεύει

Ενδιαφέροντα στοιχεία για το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις συνήθειες των καταναλωτών προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ).

Η έρευνα που διενεργήθηκε σε δύο φάσεις και διήρκησε από τον Φεβρουάριο έως και τον Μάιο, δειγματοληπτικά σε 1000 ηλεκτρονικά καταστήματα κατέδειξε το τεράστιο κενό πληροφόρησης του καταναλωτή, το οποίο, σύμφωνα με το ΕΕΚΕ, εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι, ελλείψει σοβαρών ελέγχων από την κρατική μηχανή.

Έτσι, στην συντριπτική πλειοψηφία τους οι ιστοσελίδες ηλεκτρονικών καταστημάτων «εξαπατούσαν» τον καταναλωτή που έσπευδε να κάνει τις αγορές του μέσω διαδικτύου καθώς δεν του δινόταν η δυνατότητα να γνωρίζει τι μπορεί να κάνει σε περίπτωση που παραλάβει ελαττωματικό προϊόν.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα του ΕΕΚΕ:

-3 στα 4 ηλεκτρονικά καταστήματα, δεν πληρούσαν τις βασικές προϋποθέσεις που θέτει ο Νόμος για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του καταναλωτή.

-1 στα 2 ηλεκτρονικά καταστήματα, δεν πληροφορούσαν τον καταναλωτή για το δικαίωμα υπαναχώρησης, δηλαδή, δεν του έδιναν τη δυνατότητα να πάρει πίσω την αγορά του, ενώ

-Μόνο 1 στα 2 ηλεκτρονικά καταστήματα, περιλάμβανε όρους αντιμετώπισης της κατάστασης σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, τον ενημέρωνε  δηλαδή, για τα δικαιώματά του σε περίπτωση που το προϊόν που αγόραζε ήταν ελαττωματικό. Τα υπόλοιπα δεν διέθεταν τέτοιους όρους ή απέκλιναν σημαντικά από τις απαιτήσεις του Νόμου.

Πιο «ριψοκίνδυνες» αποδεικνύονται οι αγορές μέσω ηλεκτρονικών σελίδων για παιχνίδια  και βρεφικά είδη, επίσης  εκείνα που αφορούν σε είδη άθλησης και πιο «ακίνδυνα» τα ηλεκτρονικά καταστήματα επίπλων διακόσμησης.

Σε δεύτερη φάση η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας αφού εντόπισε τα κενά ασφαλείας για τους καταναλωτές, επικοινώνησε με τους προμηθευτές, μέσω γραπτών επιστολών, προτείνοντας τη συμπλήρωση παραλείψεων.

Ωστόσο, κάποιοι συνέχισαν τις παρατυπίες, ευτυχώς αρκετοί ήταν αυτοί που βελτιώθηκαν.

Έτσι διαπιστώθηκε ότι από τα 772 μη συμμορφούμενα με τις απαιτήσεις του Νόμου ηλεκτρονικά καταστήματα, τα 282 ανταποκρίθηκαν θετικά, πραγματοποιώντας τις αλλαγές οι οποίες προτάθηκαν από  την ΕΕΚΕ, ενώ οι υπόλοιπες 490, δεν προέβησαν σε καμία απολύτως αλλαγή ή συμπλήρωση των όρων τους.

Μάλιστα,  το ποσοστό των σύμφωνων με το Νόμο ηλεκτρονικών καταστημάτων άγγιξε το 51% αντί του 23% που αρχικά εντοπίστηκαν.

Πλέον, μετά την προτροπή της ΕΕΚΕ προς τα συγκεκριμένα καταστήματα ώστε να προβούν στις προτεινόμενες βελτιώσεις, σήμερα ο αριθμός των καταστημάτων που πληρούν τις προϋποθέσεις για ασφαλείς αγορές  ανέρχονται  σε 510 από το συνολικό δείγμα των 1000, ενώ πριν την έναρξη της έρευνας ήταν μόλις 228.

Μοιραστείτε τοShare on Facebook3Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone